Vanaf 31 augustus 2013 is er een nieuwe "Expired Registration Recovery Policy" (ERRP) van ICANN in werking getreden. Deze policy, waaraan alle ICANN-accredited registrars en hun resellers moeten voldoen, beschermt de houder van een domein en houdt deze beter op de hoogte van wat er met domeinen die verlopen gebeurt. De nieuwe policy is alleen van toepassing op gTLD's: dit zijn extensies als .com, .info en .travel, maar ook alle nieuwe gTLD's die in de komende jaren het levenslicht zien. Voor ccTLD's zoals .nl, .be en .eu verandert er niets. ICANN stelt een aantal nieuwe e-mails naar de domeineigenaar verplicht. Helaas leiden die e-mails tot een hoop verwarring en onduidelijkheid. Allereerst een melding dat een domein binnenkort verlengd moet worden. Deze e-mail wordt een maand voor de vervaldatum gestuurd, en daarna nog een keer een week voor de vervaldatum. Die e-mails verwijzen dus niet naar uw eigen hostingprovider, maar vragen de domeineigenaar vragen contact op te nemen met zijn hostingprovider als er meer informatie nodig is. Als het domein verloopt, zal een derde informatieve e-mail worden gestuurd. Ook hierin wordt aangegeven met de hostingprovider contact op te nemen. Deze e-mails, die dus rechtstreeks vanuit ICANN verzonden worden, kruisen de e-mails die wij, als hostingprovider, ook al sturen ten aanzien van het binnenkort verlengen van domeinnaamregistraties. Theoretisch zijn die ICANN e-mails te voorkomen door de verlengingen vroegtijdig door te voeren (meer dan een maand voor de vervaldatum). Zolang u zorgt dat uw contactgegevens (naam, emailadres, telefoonnummer) in ons klantensysteem up-to-date zijn is er niets aan de hand en kunt u de ICANN mails verder negeren. |